- Af carfreak.dk
- 26/04/2024
- TIPS & TRICKS
9H, 10H eller 12H Coatings
Hvad betyder alle de her tal og hvad skal jeg gå efter til min næste coating ?
Det mest (mis)brugte udtryk i den keramiske lakbeskyttelsesindustri er 9H, 10H eller endda 12H, der bruges til at markedsføre keramiske belægninger.
Disse “vurderinger” er generelt baseret på to forskellige skalaer:
Mohs – en hårdhedsskala for mineralsten (diamant, kvarts, opal osv.) – fra 1 (talk) til 10 (diamant)
Blyantshårdhed – film (keramiske belægninger / PPF / maling) testmetode ved brug af verdensstandarden ASTM D3363 – fra 6B (blødest) til over 9H (hårdest)
Desværre bliver de 2 ofte misbrugt med hele 9H-, 10H- eller 12H-markedsføringen, der går rundt i branchen.
Og lad os ikke engang gå ind på dem, der annoncerer 12H – hverken skalaen går så højt eller vil nogensinde vise “uafhængige” certifikater for sådanne vurderinger.
Selvom disse tests generelt udføres af uafhængige institutter såsom SGS eller KTR, vil du, hvis du ser mere subjektivt se, at belægningen er blevet påført over et stål- eller glastestpanel, hvilket allerede ville resultere i et højt antal, normalt “Over 9H” for en blyanthårdhedstest, som er den højeste vurdering under ASTM og BS standarder, så det kan godt være svært rent faktisk at vide præcist hvad det er du får.
Coatings generelt –
Disse belægninger er meget tynde, under 5 mikron og i de fleste tilfælde er der ingen måde, du kan få en aflæsning af den faktiske filmhårdhed alene uden at tage højde for basisunderlagets hårdhed også.
I den virkelige verden bliver disse belægninger påført på meget blødere underlag som din bils maling, så selvom de vil øge overfladens hårdhed en smule, bør det ikke være den afgørende faktor ved valg af lakbeskyttelse til din bil, og en hårdere belægning gør den heller ikke mere holdbar eller modstandsdygtig.
Under virkelige forhold er der langt vigtigere faktorer end belægningens hårdhed. Forberedelsen før påføringen er den mest afgørende faktor, sammen med belægningens strukturelle integritet og dens evne til at danne en stærk binding til overfladen, dens kemiske resistens, hydrofobicitet og glathed spiller alle en rolle i at gøre det til en kvalitetskeramik belægning!
Kan den højeste vurdering stadig blive ridset? Ja selvfølgelig ! Årsagen er forholdsvis enkel. Når overfladearealet af hvilket som helst materiale kommer i kontakt med den coatede overflade, er det meget lille, men bevarer lige kraft, trykket bliver så ekstremt stort, at overfladen derefter kan trænge igennem.
Meget ligesom hvordan en myg kan trænge igennem selv de hårdeste overflader som et næsehorns hud som er hård som sten.
Så hvis keramiske belægninger handler mere om beskyttelse mod skidt og snavs og at holde bilen ren i længere tid, er der et produkt derude, der vil stoppe ridser og stenslag?
Ja, Paint Protection Film (ppf) er en klar vinyllignende film, der fungerer som en egentlig fysisk barriere oven på malingen, dette tager imod stødet og beskytter malingen mod fysiske skader, som normalt ville trænge ind i malingen og forårsage grimme ridser og stenslag.