- Af carfreak.dk
- 22/06/2023
- DIAMOND PRO TECH
Hvis det ikke er en keramisk coating, hvad er det så for noget ? Er alt det her med diamanter i en lakforsegling bare hype eller er der virkelig noget i det ?
Hvordan skiller det sig ud fra en traditionel coating og vigtigst af alt – Whats in it for me ?
Det dykker vi ned i i denne artikel !
Lad os starte med lidt baggrund omkring NGNT som er hovedselskabet bag Diamond pro tech.
NGNT blev stiftet i 2014 og arbejdede indenfor rum industrien. Mere præcist, så havde de en industriel coating hvor de havde rå nano diamanter i den.
Og nu spørger du nok dig selv. Hvad er nano diamanter ?
Nano diamanter er partikler som er usynlige for øjet, da de er under 100 nano mm i størrelse og de opstår i naturen i og omkring et meteor krater.
Nano diamanter har den udfordring at de normalt er hydrofil ( altså vandelskende ).
Igennem en patenteret proces, kan NGNT istedet gøre dem hydrofobisk ( altså vandafvisende )
Derefter tilføjer de et stof som bliver kaldt PHPS som er en slags Polysilazane ( polymers ), som gør det til en stærk resin. Rein er et syntetisk middel som bruges i dette tilfælde som en slags belægning til materialer som skal hærdes MOD vand. Altså den vandafskyende effekt som man typisk ser ved, at vandet samler sig som perler på en overflade.
Så nano diamanterne er i den blanding for at skabe den hårde belægning på overfladen.
Men hvordan bliver det produkt brugt i rum industrien ?
Simpelthen pga den ekstreme holdbarhed, som nano diamanterne har mod varme og kulde i f.eks rummet, hvor temperaturerne er meget mere ekstreme end i lille Danmark 😉
Coatingen var også i stand til at afhjælpe problemer med f.eks isdannelser på flymotorer, printplader i satellitter osv, samtidigt med at kunne være fleksibel !
Så de 5 venner som startede NGNT selskabet, besluttede at lave en produkt linie til biler, fordi de vidste de havde en coating, som var så vild i performance og anderledes end de andre produkter på markedet.
Pga sammensætningen i deres kemi, kunne de undgå at lave endnu et Siliciumdioxid (SIO2) produkt, som er den traditionelle ” keramiske coating ” men i stedet benytte ægte rå nano diamanter, som gør den fuldstændig vanvittig holdbar, tilføjer glans, plus en masse andre egenskaber.
Nå, men nu til produkterne. Hvad får man ud af en coating med nano diamanter ?
Først og fremmest, så er der de traditionelle ting man får ved en keramisk coating, men også nogle helt unikke.
Allerførst, så får du en fleksibel coating som uanset hvilke ekstreme temperatur udsving du kommer ud for, så vil coating stadig være i top.
Du får derudover UV beskyttelsen, som beskytter din lak mod oxydering når solen bombarderer din lak med UV stråler.
Du får beskyttelse mod ridser i nærmest højeste forstand. Selvfølgelig kan den ikke modstå hvis en ridser lakken med en nøgle eller lign, men mod vaskeridser når du vasker og tørrer bilen.
Du får også en fuldstændig vanvittig glans i lakken. Det som vi kalder et candy gloss / wet look / karamel gloss udseende hvor farverne på bilen virkelig skinner igennem.
Du får også de selvrensende egenskaber. Ikke at bilen gør sig selv ren, men at den er nemmere at holde ren og rengøre. Den vil afsky vand, skidt og snavs og myggene er nemmere at vaske af osv.
Du får den absolut mest vandafskyende overflade på markedet. De bedste keramiske coating har det der hedder en kontaktvinkel på cirka 105-120 grader. Disse produkter har en kontaktvinkel på 142 grader, hvilket vil resultere i langt større og tættere vandperler som indkapsler skidt og snavs og flyver af bilen mens du kører.
Du får også nogle af de hurtigste hærdningstider på markedet. Normalt ved keramiske coatings, skal bilen holdes indenfor i mindst 24 timer hvor den ikke må blive udsat for udendørs elementer som f.eks regn osv. Diamond body har 0 minutters hærdningstid og body 36 har kun 1 time ! Det er en total gamechanger i branchen.
Jeg kunne blive ved med at skrive om Diamond pro tech, så ønsker du at vide mere om de enkelte produkter herunder, så skriv i kommentar feltet hvilket produkt du godt kunne tænke dig at høre mere om 🙂